راهنمای کامل شروع کسب و کار چاپ لیوان تبلیغاتی | چاپ سابلیمیشن چیست و از کجا شروع کنیم؟

راهنمای کامل شروع کسب و کار چاپ لیوان تبلیغاتی | چاپ سابلیمیشن چیست و از کجا شروع کنیم؟

چاپ لیوان یکی از محبوبترین هدیه‌های شخصی و هدایای تبلیغاتی در سراسر جهان است. لیوان به علت کاربردی بودن و همچنین امکان شخصی‌سازی با اسم و عکس و علاقمندی‌های گیرنده از محبوبیت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن، قیمت بسیار مناسب آن در مقایسه با دیگر هدایا، چاپ روی لیوان را به یک هدیه ارزشمند و ارزان تبدیل کرده است. در این مقاله به طور کامل راهنمای شروع یک کسب و کار چاپ لیوان تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم و هر آنچه نیاز دارید پیش از شروع کار بدانید را زیر ذره‌بین می‌بریم. با ما همراه باشید.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن (Sublimation Print) یک روش چاپ دیجیتال است. یکی از فناوری‌های پرکاربرد در صنعت چاپ و تولید محصولات تبلیغاتی است که به شما امکان می‌دهد تصاویر با کیفیت بالا را روی مواد مختلفی نظیر پارچه، کاغذ، فلز و سرامیک چاپ کنید. چاپ سابلیمیشن یک فرایند چاپ است که در آن جوهرهای ویژه‌ای که به نام جوهرهای سابلیمیشن شناخته می‌شوند، تحت تاثیر دمای بالا و فشار به حالت گاز در می‌آیند و سپس به صورت جامد بر روی سطوح مختلف چاپ می‌شوند. این فرایند باعث ایجاد تصاویر با کیفیت بالا، مقاوم در برابر شستشو و پوشش کامل بر روی سطوح مورد نظر می‌شود.

چاپ سابلیمیشن روی لیوان

همانطور که گفته شد، در فرایند چاپ سابلیمیشن، طرح چاپ شده روی کاغذ ترنسفر به وسیله جوهر مخصوص سابلیمیشن، با استفاده از دما و فشار به سطح لیوان منتقل می‌شود. این فرایند را در ادامه با جزئیات توضیح می‌دهیم.

برای چاپ سابلیمیشن روی لیوان از کجا شروع کنیم؟

برای این منظور نیاز به تهیه تجهیزاتی خواهید داشت که در ادامه معرفی می‌کنیم.

۱- آماده‌سازی طرح برای چاپ

شما به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای آماده‌سازی طرح خود نیاز دارید. پرکاربردترین نرم‌افزار برای این منظور فتوشاپ است. طرح خود را در فتوشاپ یا هر نرم‌افزار گرافیکی دیگری آماده کنید.

آماده‌سازی طرح در فتوشاپ
آماده‌سازی طرح در فتوشاپ

۲- تهیه چاپگر یا پرینتر جوهر افشان

برای چاپ طرح خود که در مرحله قبل آماده کرده‌اید نیاز به یک پرینتر جوهرافشان دارید. پرینترهای مختلفی را در بازار برای چاپ سابلیمیشن استفاده می‌کنند اما محبوب‌ترین انواع پرینتر در بازار ایران، پرینتر اپسون L805، پرینتر اپسون L1800 و اخیرا پرینتر اپسون F100 می‌باشد. متاسفانه به علت افزایش دستگاه‌های تقلبی سعی کنید پرینتر خود را ار مراکز معتبر و همراه با گارانتی تهیه کنید.

پرینترهای محبوب برای چاپ سابلیمشن در بازار ایران
تا قبل از ورود پرینترهای نسل جدید ویژه سابلیمیشن
پرینترهای محبوب برای چاپ سابلیمشن در بازار ایران تا قبل از ورود پرینترهای ویژه سابلیمیشن

این مدل‌های پرینتر تنها مدل‌های قابل استفاده برای چاپ سابلیمیشن نیستند و اگر پرینتر دیگری در دسترس شماست، قابلیت استفاده برای چاپ سابلیمیشن را بررسی کنید و با کارشناسان مشورت کنید. اما در نظر داشته باشید به علت تفاوت ساختاری جوهر سابلیمیشن و جوهرهای معمولی، ممکن است هد پرینترهای دیگر پاسخگوی جوهر سابلیمیشن نباشد یا بعد از مدتی دچار گرفتگی هد شود و کیفیت چاپ شما کاهش پیدا کند. پس تهیه یک پرینتر مناسب یکی از مهمترین نکات در فرایند چاپ سابلیمیشن است.

پرینترهای نسل جدید سری F ویژه سابلیمیشن
پرینترهای نسل جدید سری F ویژه سابلیمیشن

طی سال‌های اخیر، شرکت اپسون پرینترهای مخصوصی را ویژه چاپ سابلیمیشن تولید کرده است. از ویژگی‌های مهم این پرینترها، کیفیت چاپ بالاتر، مقاومت بالاتر در استفاده طولانی‌مدت از جوهر سابلیمیشن و طول عمر بیشتر است. نسل اول Epson Surecolor F100 بود که در سال 2020 به عنوان اولین پرینتر ویژه چاپ سابلیمیشن معرفی و به بازار عرضه شد. سپس با استقبال زیاد مشتریان، مدل‌های دیگر از جمله F170 در بازار جهان عرضه شده اما متاسفانه هنوز در ایران ارائه نشده است.

ما در چاپرنگ تجربه استفاده از هر سه مدل چاپگر جوهرافشان معرفی شده را داریم. استفاده از یک پرینتر که ویژه چاپ سابلیمیشن تولیدشده است را در اولویت قرار دهید اما اگر بودجه شما کافی نیست یا فعلا قصد سنجش بازار را دارید، پرینترهای دیگر هم برای شروع کافی هستند. خیلی نگران نباشید.

۳- جوهر سابلیمیشن

برای چاپ سابلیمیشن، به جوهر سابلیمیشن نیاز دارید. جوهرهایی مخصوص با اینکه روی کاغذ چاپ می‌شوند اما با حرارت و فشار امکان انتقال به سطح دیگر را هم دارند.

با توجه به مدل پرینتر خود، باید از جوهرهای 6 رنگ یا 4 رنگ استفاده کنید. پرینترهای سری F اپسون از چهار رنگ مشکی (BK)، آبی (C)، قرمز (M) و زرد (Y) استفاده می‌کنند. پرینترهای L805 و L1800 علاوه بر چهار رنگ ذکر شده، آبی روشن (LC) و قرمز روشن (LM) را نیز نیاز دارند.

برندهای مختلف جوهر سابلیمیشن در بازار ایران
برندهای مختلف جوهر سابلیمیشن در بازار ایران

برندهای مختلف جوهر سابلیمیشن در بازار ایران وجود دارند. از Epson که گران‌ترین جوهر در بازار است و عموما از پک‌های پرینتر برداشته شده و جدا فروخته می‌شود تا جوهرهای پرکاربرد مثل اینکتک. توجه کنید که اگر می‌خواهید برای اولین بار جوهر را در مخزن پرینتر بریزید، برای دفعات بعد هم بهتر است همین برند را استفاده کنید و در صورت نیاز به تغییر برند جوهر، بهتر است مخزن شستشو شود تا تداخلی در کیفیت چاپ نداشته باشید و مشکلی اتفاق نیفتد.

در هنگام خرید جوهر سابلیمیشن به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. برند جوهر: توجه به برند جوهر و هماهنگی با هد دستگاه پرینتر شما در اولویت است. برای پرینترهای L805 و L1800 جوهرهای اینکتک، وکس و اسکای تست شده و مشکلی به وجود نیامده است. برای پرینترهای اپسون سری F، پس از اتمام جوهرهای همراه دستگاه، بهتر است از جوهر اینکتک یا بایوتک استفاده کنید.
  2. تاریخ انقضا جوهر: توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضای جوهر موضوع با اهمیت دیگر است. متاسفانه برخی از تامین کنندگان، تاریخ تولید محصول را از روی بطری‌ها یا جعبه‌های جوهر پاک می‌کنند و جوهر تاریخ‌گذشته را به فروش می‌رسانند. مشکل اینجاست که جوهرهای تاریخ گذشته به مرور باعث گرفتگی هد دستگاه شما می‌شوند و شما ناچار به تعویض پرینتر یا هد پرینتر خود هستید. قیمت هد پرینتر حداقل نصف تا دو سوم قیمت یک پرینتر نو است.
  3. حجم جوهر: در صورتی که تازه شروع به کار می‌کنید، جوهرهای 100 میلی‌لیتر برای شما مناسب خواهد بود و در صورتی که سفارشات شما زیاد شد خرید جوهرهای یک لیتری بسیار به‌صرفه‌تر است. جوهرهای سابلیمیشن پس از باز شدن پلمب، در شرایط نگهداری مناسب (محیط با دمای اتاق و نرسیدن نور و هوا به جوهر) حداکثر تا 6 ماه قابلیت مصرف دارد و پس از آن بهتر است دور ریخته شود.
ظرفیت‌های مختلف  جوهر سابلیمیشن
ظرفیت‌های مختلف جوهر سابلیمیشن

۲-۲ کاغذ سابلیمیشن یا کاغذ ترنسفر (Sublimation Transfer Paper)

یکی دیگر از نیازمندی‌های چاپ سابلیمیشن، کاغذ سابلیمیشن یا کاغذ ترنسفر است. طرح مورد نظر خود را به وسیله چاپگر (چاپگری که مخزن آن با جوهر سابلیمیشن پر شده است) روی کاغذ چاپ می‌کنید. سپس طرح چاپ شده روی این کاغذ آماده انتقال به سطح لیوان است. انتخاب کاغذ مناسب در کیفیت و نزدیکی رنگ طرح چاپ شده با چیزی که مشتری می‌خواهد تاثیر بسزایی دارد. در کاغذهای با کیفیت پایین‌تر، انتقال جوهر از روی کاغذ به سطح لیوان کمتر است، رنگ مشکی ممکن است به سبز نزدیک شود یا امکان پخش شدن رنگ اطراف طرح وجود داشته باشد. کاغذهای سابلیمیشن عموما در بسته‌های 100 عددی و در سایز A4 و A3 عرضه شده است.

انواع مختلفی از کاغذ سابلیمیشن در بازار وجود دارد که عموما یا بدون برند هستند یا برندهای گمنامی دارند. کاغذهای مختلف با نام‌های کاغذ پشت‌ صورتی، کاغذ پشت کرم و کاغذ پشت آبی شناخته می‌شوند. خرید کاغذ مناسب شما نیاز تست و بررسی توسط خودتان دارد.

کاغذ سابلیمیشن پشت صورتی
کاغذ سابلیمیشن پشت کرم یکی از باکیفیت‌ترین انواع کاغذ

در هنگام انتخاب کاغذ سابلیمیشن به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. برای انتخاب مناسب‌ترین کاغذ با توجه به پرینتر و جوهر شما، بهتر است دو یا سه نمونه کاغذی که در بازار وجود دارد را تهیه و تست کنید.
  2. درست است که «قیمت» در خرید کاغذ می‌تواند با «کیفیت» رابطه مستقیمی داشته باشد، اما لزوما اینطور نیست. در بازه‌های زمانی مختلف اتفاق افتاده است که کاغذی که نصف قیمت کاغذی دیگر بوده، کیفیت دوچندان داشته است. پس پیش از خرید انبوه حتما تست کنید یا از تجربیات دیگران استفاده کنید.
  3. معیار کیفیت کاغذ سابلیمیشن، درصد انتقال (ترنسفر) جوهر از روی کاغذ و نزدیکی رنگ چاپ شده به طرح در کامپیوتر است.

پس از آماده‌سازی طرح، انتخاب چاپگر، جوهر و کاغذ، زمان آن رسیده که طرح خود را چاپ کنید. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که، در تنظیمات پرینتر، گزینه Mirror Image را فعال کنید. به این ترتیب تصویر شما به صورت آینه شده چاپ می‌شود. در مراحل بعد متوجه خواهید شد که چرا باید تصویر را به صورت آینه روی چاپ کنید.

در هنگام چاپ طرح روی کاغذ گزینه mirror image را فعال میکنیم

۴- دستگاه پرس حرارتی چاپ سابلیمیشن

پرس حرارتی چاپ ماگ دستگاهی است که با امکان تنظیم میزان دما و فشار، در مدت زمانی مشخص طرح چاپ شده را از روی کاغذ به سطح لیوان منتقل می‌کند. در واقع معجزه چاپ سابلیمیشن اینجا اتفاق می‌افتد. در دمای حدود 170 درجه سانتیگراد و طی چند دقیقه، جوهر سابلیمیشن به گاز تبدیل می‌شود و به علت فشار مناسب دستگاه پرس، به سطح لیوان منتقل می‌گردد و سپس به حالت جامد تبدیل می‌شود.

انواع پرس حرارتی چاپ ماگ
انواع پرس حرارتی چاپ ماگ

در این مرحله، طرح چاپ شده روی کاغذ را برش می‌زنید و دور لیوان می‌چسبانید. دستگاه را در دمای 170 درجه سانتیگراد و 120 ثانیه تنظیم می‌کنید. پس از رسید دستگاه به دمای مورد نظر، لیوان را درون دستگاه قرار می‌دهید و دکمه شروع را فعال می‌کنید. صبر می‌کنید تا کار دستگاه تمام شود.

پیچیدن کاغذ چاپ شده دور لیوان و چسباندن آن

طرح شما روی لیوان چاپ می‌شود. همانطور که متوجه شده‌اید، علت چاپ آینه طرح روی کاغذ این است که هنگام چسباندن طرح رو لیوان مجدد تصویر به صورت آینه روی لیوان قرار می‌گیرد و در نهایت طرح به همان صورت که می‌خواهید چاپ می‌شود.

چاپ لیوان سرامیکی سابلیمیشن

چند نکته مهم برای حداکثر کیفیت چاپ روی لیوان سابلیمیشن

  1. چاپ روی لیوان فقط روی لیوان‌های پوشش داده شده از ماده خاص (کوتینگ سابلیمیشن) قابل انجام است و امکان چاپ به این روش روی تمام لیوان‌ها وجود ندارد. پس لیوان شما باید لیوان مخصوص سابلیمیشن باشد.
  2. طرح باکیفیت خروجی چاپ باکیفیتی می‌دهد. نمی‌توان یک عکس تار را چاپ کنید و انتظار چاپ باکیفیتی روی لیوان داشته باشید.
  3. یک چاپ باکیفیت روی لیوان سرامیکی، نتیجه استفاده از پرینتر، کاغذ و جوهر سابلیمیشن باکیفیت است. پس هر مرحله از فرایند چاپ سابلیمیشن را مهم در نظر بگیرید.
  4. مدت زمان قرارگیری لیوان درون دستگاه بستگی به طرح شما دارد. معمولا متن‌های ریز در زمان کوتاه (120 ثانیه) و زمینه‌های تیره و طرح پر نیاز به زمان‌های بیشتر (تا 200 ثانیه) دارند. پس از چند مرتبه چاپ لیوان بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که هر طرح چه مدت زمانی با چه دمایی خروجی مطلوب‌تری خواهد داشت.
  5. چاپ سابلیمیشن محدود به چاپ روی لیوان سرامیکی نیست و انبوهی از محصولات از جمله پارچه و لباس، چوب، شیشه و… را در بر می‌گیرد. برای این منظور نیاز به دستگاه پرس حرارتی تخت خواهید داشت که سطح مورد نظر برای انتقال جوهر از کاغذ را فراهم کند.

سفارش چاپ روی لیوان سرامیکی

اگر قصد خرید لیوان سرامیکی با چاپ طرح دلخواه خود دارید، می‌توانید از خدمات چاپرنگ استفاده کنید. استفاده از لیوان‌های درجه یک، جوهر باکیفیت و در نهایت بهترین تجهیزات موجود در بازار ایران باعث شده است که خروجی لیوان‌های چاپ شده توسط چاپرنگ در سطح کیفی عالی قرار بگیرید. چاپ لیوان تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین محصولات چاپرنگ است و شما می‌توانید با پایین‌ترین قیمت در بازار، بهترین خروجی را دریافت کنید.

پشتیبانی چاپرنگ ۰۹۱۰۴۲۰۱۰۹۸  | 02177697327

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *